|
|
|
|
Byl čtvrtek odpoledne a slovenští vojáci se těšili domů. Měli za sebou službu v mírové misi KFOR v Kosovu. Při nástupu do letadla však nemohli tušit, že jejich cesta skončí dvacet kilometrů před domovem. Pád přežil jediný ze 43 lidí na palubě. Navzdory vážnému zranění přivolal pomoc. il kolem hořícího letadla a hledal signál, aby mohl zavolat a požádat o pomoc," popsala dramatické okamžiky jeho manželka Michaela Farkašová. "Potom se spojení přerušilo." Od té doby s manželem nemluvila. Díky jeho chladné hlavě mohli k místu tragédie vyrazit záchranáři. Vrtulník trosky lokalizoval po necelé hodině. Ještě během příjezdu zdravotníků s nimi muž komunikoval. "Měli jsme od něj informaci, že slyšel nějaké další hlasy, takže jsme okamžitě šli na místo neštěstí," řekl serveru Pravda.sk jeden ze zasahujících záchranářů. "Bohužel už jsme nenašli nikoho živého. Všichni, které jsme našli, už byli mrtví." Během převozu voják upadl do bezvědomí. Způsobil ho rozsáhlý otok mozku. Lékaři z Fakultní nemocnice L. Pasteura v Košicích začali bojovat o jeho život. "Pacienta jsme uvedli do umělého spánku a v něm podstupuje léčbu," citovala slovenská média primáře anesteziologicko-resuscitačního oddělení Petera Beluše. Mužův stav je prý vážný, ale stabilizovaný. "Vzhledem k tomu, že je údajně 40 mrtvých, tak je to zázrak. To, co utrpěl je fakt minimum," dodal.
|
|||||||||
Slovensko má zprávu o pádu letadla Bratislava - Havárii slovenského vojenského letadla AN 24, při které v Maďarsku zahynulo 42 lidí, zavinily s největší pravděpodobností chyby pilotů. Vyplývá to z předběžné zprávy o vyšetřování pádu letadla, kterou zítra bude projednávat slovenská vláda a kterou předkládá ministr obrany Martin Fedor. Z vyšetřování tak vyplývá to, že havárii letadla s největší pravděpodobností způsobila ztráta orientace posádky společně s nedodržením bezpečné výšky letu. Piloti podle předběžných závěrů zřejmě podcenili výšku terénu pod letadlem a v jeho bezprostřední blízkosti. A narazili tak do kopce u maďarské obce Hejce. Podcenění situace Mezi dalšími faktory, které mohli mít vliv na pád letadla, zpráva uvádí to, že letadlo nemělo správně nastavený radiovýškoměr. To už před čtrnácti dny potvrdili odborníci v pořadu Slovenské televize reportéři. Posádka navíc podle dosavadních výsledků vyšetřování podcenila situaci a přešla z přístrojového na vizuální přiblížení k letišti v Košicích ve velké vzdálenosti od vzletové a přistávací dráhy. Vyšetřování zatím vyloučilo to, že by nehodu zavinilo zajištění na letišti, počasí nebo zhoršený zdravotní stav posádky. Nezjistila se zatím ani žádná technické chyby letadla.
Čekání na expertízy Zpráva pro vládu je zatím předběžná, nejde o definitivní výsledky vyšetřování. Některé tvrzení musí ještě potvrdit výsledky dalších odborných expertíz. Celkový výše škody byla vyčíslena na téměř sto milionů slovenských korun. Při havárii unikl letecký petrolej, nedošlo ale ke kontaminaci povrchových ani podzemních pramenů vody, většina petroleje shořela. V troskách slovenského armádního letounu An-24 u maďarské obce Hejce zemřelo 19. ledna 42 pasažérů. Většinu obětí tvořili příslušníci slovenského kontingentu KFOR, kteří se vraceli z Kosova. Katastrofu přežil jen nadporučík Martin Farka. Mezi oběťmi bylo 27 vojáků, osm členů posádky letadla a sedm členů z pomocného personálu ministerstva obrany. Mezi pasažéry byly i tři ženy a generální vikář slovenské armády Michal Štang.
|